Kauai

Igår kom vi tillbaks till Honolulu från Kauai. Det var kul att se en annan ö, som var väldigt olik Oahu. Mycket grönska, spektakulära vyer och helt tomma paradisstränder. Man kan förstå att ön väljs för många filminspelningar.Hotellet vi bodde på var tyvärr inte så spektakulär, så det var tråkigt. Så trist när inte bilderna stämmer överens med verkligheten. Allt kändes så föråldrat, rummet var väldigt lyhört och dåligt städat.

Det tar bara 40 minuter att flyga mellan öarna. Vi tog taxi till hotellet. Så här efterhand skulle man ha hyrt bil från dag ett. Ön är inte så stor i sig men man behöver ha egen transport att ta sig runt. Vi testade bussen andra dagen, när vi skulle till Hanelei Bay. Det gick bra, men man vill ju stanna lite vart man vill. Så nästa dag bestämde vi oss att hyra bil. Bara det visade sig vara nästan en heldagsprojekt. Det låg en uthyrnigningsfirma något km från hotellet, så vi tog en promenad dit. När vi enligt kartan var framme, så visade sig att det enda som fanns på adressen var ett förfallet övergivet hotell. Så vi försöker att komma i kontakt med de, men fick inget svar. Alla andra uthyrningsföretag låg på flygplatsen. Vi hoppade på nästa buss, vilket tog ytterligare en timme. Så klart gick den inte direkt dit, så väl i stan behövde vi  byta till flygplatsbussen. Det visade sig att den hade precis gått och nästa gick igen om 45 minuter. Så sista delen blev en promenad…Äntligen…typ efter fyra timmar var vi framme och hyrde bil.. Vi hann med en liten sväng och kolla på vattenfall innan solen gick ner. Rätt mäktigt, höjd på 52 meter.

Nästa dag hade vi planerat att åka och titta på de häftiga bergen på västsidan. Vi började med frukost på Java Kai, ett trevligt café i Kappaa. Acaibowl och Avotoast👍.

Publicerat av

Lifelaughtravel

Petra, 44 år, krögare, bor på Gotland med min sambo Adam och min bonus dotter Maja. Reser så fort tillfälle ges:-)