Waikiki

Äntligen tillbaka på favoritön. Som man har längtat!. Vi började de första fyra dagarna i Waikiki. Nice att landa och acklimatisera sig lite. Vi checkade in och, tog en dusch å lite vila och sen blev det en sväng på stan. Det är visst något med Waikiki. Kan inte riktigt sätta ord på det, men tycker att det är bra kombo med både strand, värme shopping och nära till friluftsliv. Tempot kan efter ett tag kännas lite väl högt och det är  väldigt många Japaner här, då Hawaii verkar vara deras Mallis. Så efter några dagar brukar vi tycka att det är skönt att ta oss ut till de mindre turistiska platserna på ön.

Vi slank in på Yardhouse på en lite tacos, Mac`n chesse och en liten öl. Yardhouse finns på lite olika ställen i Usa och är kända för sitt stora ölutbud. Måste säga att deras mat är också superbra , främst här i Waikiki.

Dag 2 började  på favorithaket från förra gången – Heavenly.. Har längtat efter deras Eggs benedict och deras French toast hur många gånger som helst. Äntligen tänkte vi.. När vi kom fram så var det kö…Kul att det är så många andra som har hittat hit, men nu när man längtat i två år, så har man ingen lust att stå i kö att vänta på frukost. I alla fall så väntade vi. Det gick ganska fort, men personalen kändes stressad och man fick ingen skön feeling. Samma känsla var det när maten kom,  lite slafsigt på eggsbenny tallriken och smakerna var inte riktigt där. Frenchtoasten var dock jättegod. Lite besvikna lämnade vi stället. Var det det här man längtade till?

Efteråt blev det strandhäng hela dagen. Då vi har varit lite trötta så tänkte vi vänta lite, typ några dagar med surfen. Men efter en halvtimme så var vi båda i vattnet och paddlade för fullt. Tyckte att det såg ju så härligt och enkelt ut. Jo det gör det…för de som är i vattnet hela dagarna. Efter en timme, var man helt slut..Känns ganska avlägset att man för två år sen tog helt fantastiska vågor här. Men det kom ju en liten utbrändhet emellan. Så det är bara och börja om och träna upp kroppen. För surfen behöver verkligen bra kondis.

Dag 3 testade vi ett annat frukostställe. Bills. Jättehärlig inredning med mycket trä och högt i tak. Maten vi kollade upp såg också nice ut. Vi beställde en Avo Toast Färsk frukt och  även här en French toast. Kaffe och juice till det. Inget märkvärdigt tyckte vi. Men sen när notan på 70 usd anlände, konstaterade vi att det var nog den dyraste frukosten någonsin

Resten av dagen hängde vi bara runt och shoppade lite, då gårdagens surfning tog ut sin rätt. På kvällen blev det middag på Pint & Jigger ett annat favvohak.

Dag 4 tänkte vi att Heavenly måste få en chans till. Denna gång var det ingen kö och även maten och servicen var super. Deras french toast är fortfarande fantastisk! Sedan blev det strandhäng. Efter en del funderande och span gav sig Adam ut på brädan igen. Det blev ett par schyssta vågor men kroppen var återigen så slut.

Sista kvällen innan vi skulle vidare testade vi Mahina & Suns, ett nyöppnat ställe som ligger i anslutning till Surfjack Hotel. Ett riktigt nice ställe med retro känsla i modern tappning. Vi testade tonfisk tartar och en halstrad tonfisk. Ikväll blev det en liten dessert, Pavlova med salt karamell och massa färsk frukt. Wow såå goda smaker! Vår servitör berättade att Barack Obama och Mark Zuckerberg ( Facebook ) var där med familjerna och åt middag för ca 2 veckor sen. Alltså man är inte stalker, men det var lite roligt att äta samma efterrätt som presidenten 🙂 Det var så himla trevligt att vi valde restaurangen även för frukost följande dag.  Efter frukosten hängde kvar vid poolen på hotellet innan vi beställde en Uber till vårt nästa boende I Kailua. Kommer nog bli lite häng här på Surfjack de sista dagarna.

Publicerat av

Lifelaughtravel

Petra, 44 år, krögare, bor på Gotland med min sambo Adam och min bonus dotter Maja. Reser så fort tillfälle ges:-)